malinsresa

Alla inlägg under augusti 2013

Av Malin :) - 27 augusti 2013 09:00

Just nu e jag helt insnöad på Jane Austen. Jag älskar hennes böcker, de stela, korrekta men ändå passionerade männen o de kloka, vitsiga söta damerna. Det e väldigt tilltalande m en man som uppvaktar en kvinna o visar henne respekt genom att tex hålla upp dörrar o dra ut stolen vid bordet. Tyvärr har ju detta nästan försvunnit o det beror nog på att vi ska va så jäkla jämställda. Jag e för lika löner, att kvinnor ska kunna ha högt uppsatta positioner osv, men jag tycker att jag trots allt vill bli behandlad som en kvinna. Det e trist att jag får leva en sorts " dubbelkönat" liv. Jag måste göra allt det en kvinna normalt sett gör o dessutom det en man normalt gör. Men jag ska väl egentligen inte klaga. Det e priset jag får betala för att jag inte nöjer mig m vem som helst. Anser inte att jag e kräsen, det e inte därför, men jag vill ha en bra man. Nån som e skötsam, har humor, e snäll men ändå bestämd, har ett bra jobb, e delaktig i familjen o som älskar mig. Borde väl inte va så svårt att hitta, eller? Ja, ja..... Med tanke på hur mina tidigare förhållanden ser ut så har jag det nog ändå bäst själv;)
Ha en fin dag:)

Av Malin :) - 22 augusti 2013 14:45

I dag blev det mandelpannkakor till lunch. De e supergoda! Tänk på att när du lagar dem så ska du ha svag värme, gör dem ungefär i tefatsstorlek. Avnjut dem m vispad grädde o sylt eller färska bär. Sylten jag brukar ha e St. Dalfour's fyra frukter, inget tillsatt socker utan naturligt söt:)
Mandelpannkakor, ca 6- 8 st
2 ägg
1 dl grädde
1,5 dl mjölk
1/2 dl mandelmjöl
2 tsk fiberhusk
lite vaniljpulver
Vispa allt ordentligt o låt det stå o dra i 5- 7 min, stek i rikligt m smör

Smaklig spis:)

Av Malin :) - 22 augusti 2013 08:12

I går vart jag en runda på Erikshjälpen, secondhandbutik. Jag letade efter 50tals kläder. O i dag ska jag till Pingstkyrkans secondhandbutik o fortsätta leta. Jag gillar ju 50tals stilen o musiken. Kläderna e mycket kvinnliga o musiken e såååå bra. Så om du vet nåt ställe i Skåne där det finns nån bra vintagebutik m bra priser så kan du väl hojta till:)
Det e bättre m magen, men den e inte helt ok. Har lite svid i den, men hoppas det lägger sig helt snart. Skittrist o ha det så här.
Ha en bra dag:)

Av Malin :) - 21 augusti 2013 08:18

I går när jag va på jobbet blev jag skitdålig:( Jag misstänker att det e magkatarren som spökar. Vanligtvis så brukar det släppa när jag tagit ett par novalouzid men i går gick det inte över! Jag hade så ont i magen att jag trodde jag skulle gå av på mitten, o jag höll på att kräkas. Satt o svalde o svalde...... Jag fick ringa min pappa o be honom hämta mig. Det va bara till att kravla hem i säng, låg där m frossa o kunde inte ligga på vänster sida ( där min magsäck e). Sov ett par timmar innan ungarna kom hem. Tack o lov så förstår de när jag säger att jag e sjuk så de va jättegulliga o kröp snällt ner i säng o somnade:)
Vaknade i morse o kände att jag fortfarande har ont i magen o det känns som att jag blivit överkörd av en ångvält:( Får bli en jäkligt lugn dag. Jag tror förresten att det kan va makrillfile'n i tomatsås som utlöste detta. Kan bara konstatera att jag inte tänker prova det på ett bra tag igen:( Nu blir det soffan o Sagan om ringen ( Hjalmars nya favvis film).
Simma lugnt:)

Av Malin :) - 20 augusti 2013 10:12

Jag undrar om jag nånsin kommer att känna mig smal? Oavsett va jag väger så tycker jag att jag ser likadan ut. Det e väl ett bevis på att storleken egentligen inte e hur kroppen ser ut, utan att den sitter inne i huvudet. Jag e nog inte ensam om att känna så här misstänker jag. Det e ju inte bara det att jag jämför mig m mig själv, jag jämför mig oxå m andra, m modeller i tidningar, m reklambilder o överallt annars där kvinnor syns. När någon säger åt mig att jag e smal så undrar jag alltid om det e jämfört m hur jag såg ut innan eller om det e rent generellt? Andra kvinnor som har samma storlek som jag ( 38-40) e ju rätt så smala, men varför kan jag då inte se det på mig? Varför känner jag mig som en heffaklump hela tiden? Vissa säger att det e bara o träna o bli lite mer fast, men tyvärr så har jag varken ork eller tålamod till o träna så mycket som jag behöver. Jag går mycket, joggar ibland o använder ibland min crosstrainer. Jag försöker göra plankan varje dag. Men ändå blir inte resultatet som jag vill. Det e kanske bara till att inse att efter tre barn o i min ålder så e det bara till att gilla läget?
Såg i en film en diskussion kring det där m kroppen. Det va en tjej som hade lite ångest för att hon gått upp fem kilo. Då frågade hennes väninna henne om hon när hon varit naken inför en man om han bett henne gå för att hon va tjock? Nä, sa den första. Nä just det, för varje gång en man har en naken kvinna hemma så e det som om han vunnit på lotto:)
Kan ju va kul o tänka så, men samtidigt så innebär det att män inte bryr sig, bara de får ligga.
I slutändan handlar det inte om jag får ligga eller inte, det handlar om att jag vill ha en realistisk o bra självbild.
Ha en bra dag:)

Av Malin :) - 19 augusti 2013 10:41

Så var det slut på semestern o sommarlovet. Blir faktiskt lite skönt att komma in i rutinerna igen. Stora tjejen börjar 9:an, lilla tjejen börjar 2:an o gossen går sitt sista år på dagis. Fattar inte vart tiden tar vägen!
Jag börjar jobba igen, ska bli rätt kul o ta nya tag:) Jag e höstmänniska, brukar vanligtvis få en kick på hösten o jag hoppas det blir så i år med.
I dag får det bli lite enklare mat men i veckan när jag e ledig så får jag ta o göra grönsakssoppa, alltid bra o ha i kylen o gott oxå. Hösten e sopptid o det e mysigt att kunna tända lite ljus på kvällarna o att ta fram de goa koftorna ur garderoben:) Vill hemskt gärna köpa lite nya höstkläder men eftersom jag e själv m tre barn så kommer jag i sista hand. Barnen behöver höstkläder, regnställ, nya skor osv osv..... Har jag tur så blir det lite över till mig själv. Det e väl oxå dax att börja köpa lite julklappar, kan ju inte stå i december o panikköpa alla. Ett plus e ju att jag fortfarande kan fynda på rean.
Tänkte bjuda på ett supergott recept:
Räkgryta m curry o chutney
4 portioner
1 gul lök
1 röd paprika
2 vitlöks klyftor
3 tsk curry
3 dl crème fraîche
1 dl vatten
3 msk mango chutney
500 g handskalade räkor
Salt o peppar efter smak
Stek lök, paprika, vitlök o curry i en kastrull utan att det tar färg
Häll på crème fraîche, vatten o mango chutney o låt koka i 2 min
Vänd ner räkorna o smaka av m salt o peppar
Servera m ris eller pasta ( jag tar blomkål eller broccoli till)

Det e ett lätt recept o går fort att tillaga. Det enda som tar tid e o skala räkorna, men det blir såååå gott. Min lilla tjej älskar det!
Så nu får jag fortsätta m min dag. Njuter av höstsolen o e tacksam för varje dag:)
Lev väl!

Av Malin :) - 18 augusti 2013 14:48

Jag tycker jättemycket om Storbritannien o speciellt den georgianska stilen. Det vill säga inredning, byggnads o klädstilen från tidigt 1700 tal till ca tidigt 1800 tal. Vet att det va mycket snobberi o elittänkande men den tidsperioden tilltalar mig på många sätt. Jag tycker oxå om litteratur om/ från den tiden som tex Jane Austen mfl.
Jag tycker det e kul att titta på de tvprogrammen som de sänder som handlar om renovering av gamla hus o i dag tittade jag på ett där en tvpersonlighet som heter Sarah Beeny renoverade sitt stooora hus ( 97 rum). Det vart väldigt förfallet när de köpte det men oj, oj, oj så fint det blev när det va färdigt! De hyr ut en del av det till bl.a bröllop o bor själva i en del av det. O jag har bara en sak att säga: Jag har aldrig varit så sugen på att gifta mig som när jag såg det programmet! Bara två småååå ( hehe) problem att lösa först: hitta en man o ca de 250 000 kr som bröllopet skulle kosta. Men det e väl bara petitesser, eller? Hehe. Om du vill kolla in herrgården så heter den Rise Hall, finns fina bilder på nätet:)
Kan ju för enkelhetens skull berätta att om man hyr stället så bokar man för sällskap på minst 20 pers, det kostar från 4000£. Så om nån har lust att åka till England m ca 20 polare o råkar ha ca 50 000 spänn över så vet du va du kan lägga det på. O jag följer så klart gärna med:)
Det hade oxå vart häftigt att köpa o renovera en egen herrgård o hyra ut den så som Sarah B gör.
Ja, ja..... Man får väl drömma:)

Av Malin :) - 18 augusti 2013 12:49

Sista dagen på semestern. I morgon börjar vardagen igen. Det känns helt ok faktiskt. Att få komma igång m rutinerna o få ordning på livet igen. Jag e nog lite autistisk, hehe.
Råkade nalla en del av ungarnas lördagsgodis i går. Känner mig nästan lite bakis i dag, undrar om det e sockret? Fick råda bot på det genom att gå en lång rask promenad m grannen. Skönt att komma ut lite:)
Nya tag i dag. Får väl ta o göra mig en kopp kaffe nu:) Ha det bra....

Presentation


Livet e en kamp. Här e min:)Läs om min sleeve op, vikthets, barnen, tankar och annat...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Anser du att det är att ta " den enkla utvägen" att göra en viktminskningsoperation?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards